Класне керівництво - це не робота, це спосіб життя

Опитування

Чи завжди потрібно батькам відповідати за вчинки дітей?

Психологічні основи виховання в юнацькому віці

15.10.2015 12:04

      Пора юнацтва — найбільш плідний час для самовдос­коналення. Необхідність самовизначення як проблема майбутнього самостійного життя, швидкий розумовий і фізичний розвиток, що глибоко позначаються на внутрішньому світі юнаків і дівчат, змушують їх шука­ти шляхів самовдосконалення.

       Виховання підлітків має свої труднощі, пов'язані з осо­бливостями їх фізіологічного розвитку, що впливає і на розвиток пізнавальних процесів (відзначаються деякі зниження темпів наростання розумової працездатнос­ті, швидка втома), проявляється в їх загальній реакції на виховні впливи (більшій збудженості і подразливості, немотивованому негативізмі). Як відомо, у 15—17 років фізіологічне і психологічне формування людини ще остаточно не завершено. У цьому віці триває інтенсив­ний розвиток розумової діяльності людини: вона стає здатною сприймати і переробляти порівняно великий обсяг інформації. У неї ускладнюються психологічні та етичні стосунки з товаришами і дорослими. Влада дорослих над учорашньою дитиною поступається міс­цем їх моральному авторитету, а при слабкості цього авторитету неминуче виникають конфлікти між юна­ками і дорослими. Швидкий розвиток самостійного мислення, проте, ще не означає достатньої громадян­ської зрілості та досвідченості. У громадських, сімей­них, інтимних стосунках юнаки ще намагаються наслі­дувати дорослих, але в той же час у них швидко появ­ляються критичні погляди на життя і поведінку людей.

         Однією з особливостей юнацького віку є максима­лізм і динамічність у судженнях і висновках. У цілому це позитивне психологічне явище. Проте воно може перерости в негативну лінію поведінки, коли мір­кування і погляди молодої людини не відповідають суспільній моралі.

         Життя показує, що поведінка учнів не завжди відпо­відає їх свідомості. Непоодинокими є випадки, коли

старшокласник добре знає, що йому дозволено, а що заборонено. Але його дії не завжди відповідають відо­мим йому моральним нормам.

         Багатьом старшокласникам бракує критичного став­лення до себе, до своїх учинків, думок і оцінок, праг­нень, на які молода людина, як це вона й сама розуміє, не має морального права. І водночас їм властиве надто критичне ставлення до дій інших, особливо дорос­лих — батьків, учителів.

         Дорослі ж не завжди розуміють прагнення молоді до самовизначення, тлумачать подібні явища як неви­хованість, некультурність, розпусту. На цьому ґрунті можливі особисті конфлікти між старшими і молод­шими — між матір'ю і донькою, педагогом і учнем і т. д.

         «Нас не розуміють дорослі»,— нерідко вголос або про себе скаржаться молоді люди. «Тут і розуміти нічого, просто ви погано виховані»,— так само, глибоко не замислюючись, відповідають старші.

Зі своєї точки зору кожна сторона ніби має рацію. І все ж дорослі, яким життя надає остаточне право встановлювати норми поведінки молоді, матимуть більше підстав, коли вони зуміють розумно переклю­чити прагнення молоді до самовизначення на «вну­трішній фронт», допоможуть їй формувати багатство душі, широту почуттів, поєднуючи їх з правильним «оформленням» своєї зовнішності.

              Спостерігаючи за молоддю, можна помітити, що 15—17-річні юнаки і дівчата вже досить уважно сте­жать за своєю зовнішністю, можуть точно відповісти, як вони хотіли б одягатись, яку мати зачіску тощо. За згоди батьків і наявності матеріальних можливостей вони не вагаючись приводять свою зовнішність у від­повідність з метою, за відсутності таких умов інколи заздрять іншим, «модерніше» одягненим, вимагають і собі від батьків такого одягу. Таким чином, у поведін­ці юнаків яскраво проступає намагання хоч зовнішньо самоствердитись.

         У старших школярів виробляються й певні мане­ри поведінки. Природна соромливість прикривається словесною розбещеністю. Вони намагаються засвоїти свої, відмінні від інших манери. Над ними тяжіють прагнення «виділитись» чимось серед ровесників, фальшивість поведінки.

Пора юності характеризується виявленням інтересу до іншої статі. Між хлопцями і дівчатами посилюють­ся дружба і товаришування, які нерідко переходять в інтимні почуття першого кохання. Уміння користу­ватися засобами самооцінки і взаємооцінки допомагає юнакам краще пізнати свого друга, скласти собі більш точне уявлення про його позитивні й негативні риси. Без такої логічної оцінки перше почуття нерідко заслі­плює людину. А деяким молодим людям (найчастіше дівчатам) перші прояви кохання здаються чи не най­головнішим у житті. Формування особистості за цих умов здійснюється здебільшого залежно від поглядів та вподобань їх обранців.

          Для підлітків характерне прагнення до подвигу. Вони чекають якихось надзвичайних обставин, коли можна


буде проявити себе, їм здається, що в мирних умовах — у навчанні та праці, у повсякденному житті — немає місця для подвигу. «А от коли настане час, тоді я пока­жу себе — вправність, відвагу, хоробрість. А поки наві­що старатись? Я й так проживу»,— такі слова можна дуже часто почути від підлітка. Треба затратити чимало зусиль, щоб роз'яснити йому, що життя кожної люди­ни складається з безперервного і нескінченного ряду зусиль вольового порядку — тисяч маленьких дій, на перший погляд незначних, у ретельному виконанні яких саме і загартовується воля; довести йому, що тре­ба не піддаватись лінощам, уміти спрямовувати свої бажання, бути діяльним усюди і завжди.

Підлітки, які не усвідомлюють прямого зв'язку між своєю діяльністю і суспільними інтересами, здебіль­шого ставляться «з холодком» до навчання і праці, до громадської діяльності, а їх мрії про великі героїчні справи позбавлені реального грунту.

           А. С. Макаренко говорив, що людину слід поставити в такі умови, за яких вона могла б найповніше проявля­ти ті якості, які проектуються для її дальшого розвитку.

            Головною функцією виховання на цьому етапі є допо­мога учням у виборі професії, підготовка їх до створен­ня власної сім'ї, формування соціальної активності, визначення громадянської позиції. Тут важливий інди­відуальний підхід у вихованні, бо в цьому віці в кожно­му учневі дуже яскраво виявляються індивідуальність, відображення його духовних потреб особистого інтер­есу. Індивідуальний підхід дуже важливий — як для здійснення кращих умов для розвитку індивідуальних задатків і здібностей, так і для допомоги тим, хто відчу­ває труднощі у використанні навчальних програм або допускає відхилення від норм поведінки, порушення трудової і суспільної дисципліни.