Мета: визначити психологічну атмосферу в родині учня, намітити шляхи корегування родинного виховання дитини.
Респонденти: учні та їхні батьки.
Обладнання: роздруковані опитувальники окремо для учнів та їхніх батьків.
Інструкція: респондентам потрібно обирати найбільш прийнятні для них варіанти відповідей.
Опитувальник для учнів
1. Що б ти хотів отримати від родини, в якій живеш?
а) Доброї організації побуту;
б) радощів від спілкування;
в) спокою, захищеності.
2. Чи самотній ти в родині?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
3. Чи бажаєш ти, щоб твоя майбутня родина була схожою на твою нинішню?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
4. Як ти вважаєш, що найбільше хвилює твоїх батьків у родинному житті?
а) Здоров'я дітей;
б) навчання дітей;
в) трудова участь дітей у житті родини.
4. Яка з наведених нижче життєвих настанов є для тебе найбільш вагомою?
а) Бути матеріально забезпеченим;
б) зустріти кохання;
в) мати багато друзів;
г) реалізувати власні інтелектуальні можливості.
5. Чи є в тебе таємниці від родини?
а) Так;
б) ні.
6. Чим для тебе є вечір, проведений вдома?
а) Радість спілкування;
б) нагода бути самим собою;
в) мука, нудьгування.
7. Чи знайомий ти з моральними та матеріальними проблемами, що існують у твоїй родині?
а) Так; +
б) ні.
Опитувальник для батьків
1. Як Ви гадаєте, чого очікує Ваша дитина від родини, в якій живе?
а) Доброї організації побуту;
б) радощів від спілкування;
в) спокою, захищеності.
2. Що найбільш Вас хвилює?
а) Здоров'я дитини;
б) навчання дитини;
в) трудова участь дитини в житті родини.
3. Чи самотня Ваша дитина в родині?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
4. Як Ви гадаєте, чи забажає дитина, щоб її майбутня родина була схожа на Вашу?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
5. Яка з наведених нижче життєвих настанов є, на Ваш погляд, для дитини найбільш вагомою?
а) Бути матеріально забезпеченим;
б) зустріти кохання;
в) мати багато друзів;
г) реалізувати власні інтелектуальні можливості.
6. Чи знайома Ваша дитина з тими моральними і матеріальними проблемами, що іс-нують в родині?
а) Так;
б) ні.
7. Чи є у Вашої дитини особисті таємниці, які вона приховує від родини?
а) Так;
б) ні;
8. Що для Вашої дитини вечір, проведений вдома?
а) Радість спілкування;
б) нагода бути самим собою;
в) нудьгування.
Обробка отриманих результатів.
Після заповнення анкети учитель пропонує батькам учнів ознайомитись з відповідями їхніх дітей
Життя дитини і її успіхи в школі
Тест для батьків
Інструкція: на кожне твердження слід дати відповідь "так" чи "ні"
Я розвиваю в дитині позитивне сприйняття його можливостей, здібностей.
Я надав кімнату або частину кімнати виключно для занять дитини.
Я привчаю дитину (з мінімальною допомогою і, як правило, самостійно) вирішувати свої проблеми, приймати рішення, піклуватися про свої обов'язки.
Я показую дитині можливості знайти книги і потрібні для її занять матеріали (використовуючи особисті, суспільні, шкільні бібліотеки).
Я ніколи не відмовляю дитині в проханні почитати їй.
Я постійно беру дитину в поїздки, подорожі, на екскурсії по цікавих місцях (відвідини музеїв, театрів та інше).
Я вітаю ігри і спілкування моєї дитини з друзями.
Я часто виконую разом з дитям одну і ту ж справу.
Я піклуюся про фізичне здоров'я дитини ( харчування, гартування зарядка, заняття спортом).
Я стежу, щоб малюк дотримувався режиму дня: вставав і лягав в один і той же час, мав годинник для занять, прогулянок, ігор і так далі.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Оцінка тесту
Порахувати кількість плюсів (відповідь "так"). Кожна позитивна відповідь оцінюється в один бал. Розділивши отриману суму на 10 (кількість тверджень) отримуємо середньоарифметичне число.
й рівень (1-0,7 балу)
Ви правильно організовуєте шкільне життя дитини. Малюк має всесторонні інтереси, підготовлений до спілкування з дорослими і товаришами. При такому вихованні ви можете розраховувати на хороші успіхи в навчанні.
й рівень (0,6-0,4 балу)
У вас можуть виникнути деякі проблеми в навчанні дитини. Задумайтеся, чи є ви надзвичайно активними, чи не блокуєте ви "поле свободи" дитини, чи досить часу дитя спілкується з однолітками? Ваші роздуми дозволять вам визначити оптимальну стратегію виховання.
й рівень (0,3-0 балів)
У вашому досвіді просліджується головна помилка - надмірна опіка дитини, підміна зусиль дитяти власною активністю. Ви недостатньо даєте йому спілкуватися з однолітками, заважаєте йому набувати соціального досвіду.
Сподіваємося, що ваша самокритичність принесе успіх у виховній стратегії.